Dit is het verhaal van kerst, het verhaal van geboorte en leven.

23 december 2022

 Het verhaal van kindje Jezus vrij vertaald. 

Dit is het verhaal van kerst, het verhaal van geboorte en leven. Het verhaal van kindje Jezus vrij vertaald. 


Als alles nu eens anders zou kunnen zijn dan tot nu toe algemeen werd en wordt beschreven, en/of aangenomen. Andere symbolische waarden heeft dan geschiedschrijving ons wil laten geloven.


Het is een korte uiteenzetting omtrent de reis die noodzakelijkerwijs moet worden ondernomen om van de ene wereld in de andere wereld te kunnen geraken. Een wereld waar zijn aanwezigheid van groot belang zou zijn voor hen die aanwezig waren en hem nog zouden volgen op een zelfde avontuurlijke reis.


De gedachten en zienswijzen die ik met u deel is vanuit het grootst mogelijk respect geschreven voor hen die hierover andere gedachten en zienswijzen hebben. Het zal verschillen met gangbare geschriften, kennis en uitgangspunten tot nu toe. Dit neemt echter niet weg dat ik mijn Wijszen niet deelbaar kan of mag maken.  Het zal alleen al mede hierdoor een waardevolle aanvulling kunnen zijn voor uw eigen welzijn en kennis die u tot op heden dagelijks gebruikt. 

 

Josef en Maria “vader en moeder van Jezus” staan in dit verhaal van geboorte symbool voor alle vaders en moeders van deze wereld. De verbintenis die noodzakelijk is om vanuit liefde, er liefdevol toe bereid zijn om samen de contemplatie (ontvankelijk zijn) te begeleiden en het mentorschap op zich te nemen voor een nieuw geborenen in deze wereld die wij de onze noemen.  Hem of haar te ondersteunen, wegwijs te maken in het tot dan toe onbekende.


De reis die Josef en Maria noodzakelijk moesten ondernemen om zich te laten registreren bij een volkstelling terwijl Maria in afwachting was van de nieuw geborenen: is een noodzakelijke weg die moet worden afgelegd om in de wereld die wij de onze noemen te kunnen geraken “beiden voelden zich letterlijk en figuurlijk geroepen om deze taak op zich te nemen”. De volkstelling staat symbool voor het feit dat uw leven niet onopgemerkt voorbij zal gaan aan de heelheid in het bestaan. Al wat u overkomt en/of onderneemt zal worden opgemerkt, gebruikt en opgetekend in het grotere geheel. Onderdeel uit gaan maken van ons collectief geheugen.


De plek waar het kindje Jezus zijn eerste levenslicht aanschouwde (volgens de overleving) een stal, de enige nog beschikbare plek waarin het nog mogelijk was om de nacht door te brengen staat symbool voor het Vertrouwen. Het vertrouwen dat het niet uit maakt waar je het levenslicht voor de eerst keer zult aanschouwen, zolang het een omgeving betreft waarin je liefdevol en vanuit liefde verwelkomt zal worden. De dieren welke aanwezig waren in deze stal staan symbool voor de verbondenheid en respect voor al wat leeft. Zonder deze verbondenheid zal er geen bestaan mogelijk zijn.


De ster van Bethlehem die stralend aan het firmament ver-schijnt is het licht van leven dat tussen de maan van aankomst en de maan van vertrek de uwe is. Het is dit licht dat in uw leven ver-schijnt. Het is dit licht dat u richting wijszer is en zal zijn voor het leven. Uw pad verlicht als hier toe de noodzaak zal zijn.


Drie koningen, de wijzen welke uit het oosten kwamen. Zij brachten Goud – Wierrook en Mirre met zich mee als geschenken voor de nieuw geborenen. Deze drie koningen staan in het verhaal voor de wijsheid en kennis die u zich kunt verwerven in het aardse leven onder anderen door middel van: openheid, delen en reizen. Het geschenk goud dat werd aangeboden staat hierbij symbool voor: Dat het u aan niets zal ontbreken in het leven. Dat u veel persoonlijke rijkdom mag verwerven door het doorlopen van Emotie en Gevoel. Zonder dat u hierbij het materialistische op een eerste plaats zult laten komen.

De vluchtige wierook staat symbool voor “zo boven, zo beneden. Het spirituele, verbonden zijn, verbonden blijven met de wereld van de ongekende heelheid van waaruit u bent voortgekomen, en de heelheid waarin u zich in het NU bevindt.

Mirre staat in deze vooral voor vergeving. De kracht, liefde en barmhartigheid die van belang  zijn om uw taken in het aardse te volbrengen en te vervolmaken.


Het is de geboorte die u het leven schenkt. Het is het leven dat u de beleving geeft.

door John de Ruijter 10 augustus 2024
Het Belang van een Mobiele Telefoonbeleid op Scholen Deze tekst is oorspronkelijk door mij geschreven in 2014 voor de ouderraad van het Han Fortmann – Trinitas College. Destijds werd de informatie wel ter kennisgeving aangenomen, maar helaas niet verder uitgewerkt of op waarde geschat. Mobiele telefoons zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit het dagelijks leven, maar hun aanwezigheid binnen schoolmuren zorgt vaak voor hoofdbrekens. Veel scholen worstelen met het implementeren van een effectief beleid rondom het gebruik van mobiele telefoons tijdens schooluren. Het ontbreken van een duidelijk beleid kan niet alleen de kwaliteit van het onderwijs schaden, maar ook de veiligheid van leerlingen en personeel in gevaar brengen. Waarom Mobiele Telefoons Verbieden tijdens de lesuren? Afleiding en Hoogsensitiviteit Veel leerlingen zijn gevoelig voor prikkels uit hun omgeving. Deze hoogsensitieve kinderen raken snel afgeleid door de aanwezigheid van mobiele telefoons, wat hun concentratie en opnamevermogen negatief beïnvloedt. Zonder dat ze het zelf doorhebben, kunnen ze prikkelbaar, afwezig of humeurig worden door verstoring van subtiele processen zoals 'zenden en ontvangen', die verstoord kunnen worden door de straling van mobiele apparaten. Gezondheidsrisico’s voor Jongeren Kinderen tot 16 jaar wordt afgeraden om mobiele telefoons te gebruiken, om de volgende redenen: De schedel van kinderen is dunner dan die van volwassenen, waardoor straling gemakkelijker en dieper in de hersenen kan doordringen. Het schedeldak is nog niet volledig volgroeid, wat de kans vergroot dat straling de celstructuren in de hersenen kan aantasten. Het hersenweefsel is nog in volle ontwikkeling, waardoor de hersenen extra kwetsbaar zijn. Privacy en Cyberpesten Het gebruik van mobiele telefoons tijdens lesuren kan leiden tot ernstige privacy problemen. Leerlingen kunnen zonder toestemming beeld- en geluidsopnames maken, die vervolgens snel kunnen worden verspreid via sociale media. Dit kan leiden tot situaties van cyberpesten, waarbij zowel medeleerlingen als docenten in benarde posities terecht kunnen komen. Fraude tijdens Proefwerken Het gebruik van mobiele telefoons tijdens toetsen en examens kan fraude in de hand werken, wat de eerlijkheid en integriteit van de toetsing in gevaar brengt. Afleiding Net zoals het gebruik van mobiele telefoons tijdens het rijden wettelijk verboden is vanwege de afleiding, pleiten sommigen ervoor om telefoongebruik in het verkeer volledig te verbieden. De reden hiervoor is duidelijk: mobiele telefoons leiden te veel af van wat werkelijk belangrijk is, zowel op de weg als in de klas. Gelijke Toegang en Multitasking Als scholen besluiten om mobiele telefoons te integreren in de lessen, ontstaat het probleem van ongelijke toegang. Niet elke leerling heeft hetzelfde type toestel, data-abonnement of prepaid-tegoed. Bovendien blijkt uit onderzoek dat multitasking, zoals het tegelijkertijd gebruiken van een mobiele telefoon en aandachtig deelnemen aan de les, niet effectief is. Het verdeelt de aandacht en vermindert het waarnemingsvermogen aanzienlijk. Tunnelvisie en Manipulatie door Data Daarnaast is het belangrijk om aandacht te schenken aan het fenomeen van tunnelvisie dat zich kan ontwikkelen door overmatig gebruik van mobiele telefoons. De belevingswereld kan door het constant gebruik van mobiele telefoons beperkt worden, wat leidt tot een tunnelvisie waarin leerlingen minder openstaan voor hun omgeving. Dit kan resulteren in een verminderde benaderbaarheid en een sterke focus op slechts één aspect van de werkelijkheid, wat doet denken aan ‘’autisme’’. Bovendien moet er aandacht zijn voor het (mis)gebruik van verzamelde data om sturing te geven aan de manier waarop leerlingen denken. Dit ondermijnt niet alleen de autonomie van de leerlingen, maar kan ook leiden tot onbewuste beïnvloeding van hun denkpatronen en overtuigingen. De School als Plek van Concentratie en Leren Leerlingen en personeel die hun mobiele telefoon voornamelijk gebruiken voor niet-onderwijs gerelateerde activiteiten tijdens de lessen, zien school waarschijnlijk als een vervelende onderbreking van hun dagelijkse leven. Dit kan wijzen op een motivatieprobleem dat zowel door de leerlingen als door de schoolleiding serieus genomen moet worden. Het creëren van bewustzijn rondom het gebruik van mobiele telefoons in de schoolomgeving is net zo belangrijk als de bewustwording rondom roken en alcoholgebruik. Hoeveel onwetendheid heeft er niet plaatsgevonden voordat we tot echte bewustwording kwamen op die gebieden?
door John de Ruijter 5 april 2024
Vraag jezelf niet af wat de wereld nodig heeft. Vraag jezelf af waardoor jij tot leven komt, en doe dat vervolgens. Want wat de wereld nodig heeft zijn mensen die tot leven zijn gekomen. Geniet van je dag en maak er iets onvergetelijks van. - Geef aan anderen wat jezelf wilt ontvangen – Nee, je bent geen slapjanus als je niet alles onder controle hebt. Vertel me alles, en daarna nog meer. Praat over angsten, zorgen, en minder vrolijke gedachten... Je krijgt er hoop voor terug. Soms is het een lastige opgave om met iemand te praten, maar het is zeker niet onmogelijk. Praat vandaag nog over je zorgen van morgen. Het is van essentieel belang als we een andere en nieuwe weg willen inslaan. Als je worstelt en vastloopt, draag je door te vertellen, alles te delen, nog meer te vertellen en nog meer te delen bij aan begrip en mogelijk een oplossing. Het kost inzet, tijd en energie om dingen te veranderen. Maar gewoon luisteren, vol aandacht en zonder oordeel is lastiger dan je denkt. Het is een opluchting als iemand tegen je zegt: "Vertel me alles", zonder dat deze zelf autobiografisch begint te vertellen. Je kunt vast personen in jouw eigen omgeving bedenken die bij elk onderwerp dat je begint na vijf minuten (als je gelukt hebt) al het gesprek overnemen met verhalen over henzelf. Het lijkt soms alsof hun eigen ego in het geding komt als ze niet kunnen bijdragen aan het gesprek vanuit hun eigen perspectief. Het is een kunst om echt te luisteren, en het kan een opgave zijn om echt te praten. Door de continue druk om altijd "aan" te staan lijkt dit steeds zeldzamer te worden. Alles wordt gedeeld via nietszeggende sociale mediaberichten. Maar echt iets vertellen lijkt steeds minder te gebeuren, ondanks wat we misschien denken door deze kanalen. Het enige wat we zien, is een opgepoetste buitenkant vol glamour & glitter, zonder echte inhoud. Zo ontstaat er een cultuur van totale oppervlakkigheid en leegte. Als mensheid, met een populatie van miljarden, moeten we NU echt aan de slag om dit te veranderen. We moeten de jongere generatie bewust maken van de ketens die sociale media om hen heen smeden, zodat ze niet totaal overgeleverd worden aan de willekeur van meningen die door anderen worden gefilterd en verspreid. Het is belangrijk om zelfredzaam te blijven, om te praten, te vertellen en vooral te luisteren. Niet papegaaien, maar blijven nadenken, en blijven onderzoeken naar waarheid, oorzaak en gevolg. Platformen zoals TikTok, Instagram, Facebook, ChatGPT, apps, mailtjes en zelfs LinkedIn dragen allemaal bij aan de oppervlakkigheid van de mensheid. Miljarden worden verdiend via deze platforms, terwijl miljarden gegevens worden verzameld, opgeslagen en verhandeld. Hoewel de basis niet slecht is, is het langzaamaan doorgeslagen naar negativiteit door de ‘’leeghoofdige’’ volgzaamheid aan wat ons voorgespiegeld wordt. Alles moet direct bereikbaar zijn met minimale inspanning, grote winsten zijn er te behalen, maar als het misgaat wordt er al snel naar anderen gewezen.  In onze hedendaagse maatschappij krijgen we steeds meer prikkels te verwerken, wat kan leiden tot overbelasting “dystrofie” van de hersenen en vertraging van processen in het zenuwstelsel. Deze overbelasting, mede veroorzaakt door alcoholgebruik en het gebruik van verdovende middelen, kan leiden tot emotionele stoornissen, onverklaarbare aandoeningen of zelfs chronische klachten. Helaas is er in de reguliere gezondheidszorg weinig aandacht voor het belang van holistische zorg (*1) en de energetische gezondheid (*2) van de mens. Vanuit een holistische benadering bekijken we gezondheid vanuit een breder perspectief, behandelen we zowel lichaam als geest, het heden en het verleden. Het kan in een vroeg stadium veel betekenen om overbelasting te voorkomen. Het geeft veel om over na te denken en te overpeinzen. Denk in het belang van het grotere geheel om iets blijvends te creëren en de kern van het collectief te blijven behartigen. Het wordt tijd dat we onze ogen openen voor het belang van een optimale lichamelijke en emotionele gezondheid, het middel om iets blijvends te bereiken voor nu en in de toekomst. Dan is succes blijvend verzekerd. *1 Een holistische benadering betekent simpelweg dat we het leven en situaties op een breder niveau bekijken. Het draait om het behouden van een gezonde balans in energie voor een goed gevoel van welzijn. Hierbij kijken we naar alle aspecten van het menselijk welzijn: lichamelijk, mentaal, emotioneel en spiritueel. We geloven dat al deze aspecten met elkaar verbonden zijn en elkaar beïnvloeden. Dus in plaats van alleen naar symptomen of problemen te kijken, proberen we ook de diepere oorzaken en patronen te begrijpen. Het doel is niet alleen om oppervlakkige problemen aan te pakken, maar ook om de persoon te helpen groeien en inzicht te geven in hun situatie. Je kunt een mens als een holistisch geheel zien, net zoals je een object vanuit verschillende hoeken en perspectieven kunt bekijken. Het interessante aan deze benadering is dat het ons verschillende beelden van dezelfde persoon kan tonen, afhankelijk van hoe we ernaar kijken. *2 Een energetische benadering houdt in dat we het menselijk lichaam beschouwen als meer dan alleen een fysiek organisme. We erkennen dat er ook energieën in ons lichaam zijn die invloed hebben op onze gezondheid en ons welzijn, zowel lichamelijk als mentaal. Wanneer deze energiestromen geblokkeerd raken, kan dit leiden tot allerlei klachten. Om deze blokkades op te lossen, is het belangrijk om het energie-evenwicht te herstellen en te zorgen voor een harmonieuze stroom van energie door ons lichaam. Door te focussen op het balanceren van deze energieën, streven we naar een optimale gezondheid en harmonie van lichaam, geest en ziel. Visiewijszer Anders kijken - Anders Denken - Richting bepalen
Meer posts