Vragen stellen ons instaat om de wereld waarin wij leven groter en interessanter te maken

25 oktober 2022

De achterliggende periode heb ik tijd voor mijzelf gereserveerd en deze tijd benut om mijzelf eens een paar oprechte vragen te stellen. Eén daarvan was “Waarom heb ik en zijn er zoveel vragen, en hoe kom ik aan de bijbehorende antwoorden? Een volgende vraag was “Waarom schrijf ik een blog?”. Ik ben hier eens goed voor gaan zitten en mijzelf uitgedaagd om hier eens mee aan het werk te gaan. Ik heb ruim de tijd genomen om na te denken om bijbehorende antwoorden te vinden, deze te exploreren en met jullie te delen.


Van jongs af aan pas ik al niet in het systeem. Waarom niet? Omdat ik al vrij jong bewust en onbewust vragen stelde en mijzelf oprecht zaken afvroeg waar mijn omgeving (lees het systeem) geen antwoord op had of raad mee wist. Ons wordt al van jongs af aan geleerd volgzaam te zijn aan het/of een systeem, niet meer zelf na te denken, geen vragen te stellen, en zeker geen antwoorden te vinden die zich “Out of the box” bevinden. Het antwoord wat ik kreeg op de eerste vraag zal ik hieronder met jullie delen.


Vragen stellen ons instaat om de wereld waarin wij leven groter en interessanter te maken, hebben geen begrenzing, en zijn hierdoor niet gebonden aan tijd of locatie. De antwoorden die je verwerft stellen ons instaat om een volgende vraag te stellen, en hierdoor een visie te ontwikkelen, wijszer te worden, te groeien als mens, moeilijkheden te overwinnen, en mogelijkheden te zien en te creëren. En dan gaan bij mij de raderen draaien, komt alles in een stroomversnelling en komen de vragen en antwoorden als vanzelf (zo lijkt het althans). Dan moet ik iets gestructureerd gaan be- en omschrijven in voor de geïnteresseerde lezer begrijpelijke taal. En dat is nog niet makkelijk dat kan ik je verzekeren. Maar dat weerhoud mij er niet van om deze uitdaging aan te gaan.


Vraag en antwoord zijn een leerproces. Veel mensen hebben vragen zonder de ware betekenis van de vraag te her-kennen, terwijl het zo belangrijk is om juist met de verworven antwoorden te spelen. Het is een dynamisch stimulerend systeem. Het vormt een geheel en zet aan tot actie. Zo lang als de mensheid het vermogen heeft gehad om vragen te stellen zijn deze dienstbaar geweest aan de ontwikkeling van de mensheid in het algemeen. Vragen zijn een onuitputtelijke en veelzijdige bron voor inspiratie, inzicht, verandering en mogelijkheden. Fysiek, mentaal en spiritueel.


Een vraag stel je niet zomaar vanuit het niets, deze heeft je iets te vertellen. Een vraag stellen staat voor onderzoek, ontvankelijkheid, verrijking, verandering, vernieuwing, en reflectie. Is representatief aan een verleden in beweging. Een antwoord krijg je niet zomaar vanuit het niets, een antwoord staat voor reflectie, verantwoordelijkheid, verantwoording nemen voor wie jij bent, wat je doet en hoe je hier toegekomen bent. Ben je te veel gefocust op de uitkomst kan en zal het in eerste instantie zelfs weerstand en onbegrip op kunnen roepen omdat het revolutionair anders is dan het geaccepteerde. Een antwoord vraagt oprechte om aandacht van die gene die de vraag heeft gesteld. Is representatief aan een toekomst in beweging.


Het stellen van vragen is leerzaam en kan je helpen om oude patronen te herkennen, deze te doorbreken, vernieuwing en verandering ingang te zetten. Het zorgt ervoor dat dromen een werkelijkheid worden, en dat het leven interessanter en intenser wordt. Vraag en antwoord zorgen voor feedback, het ‘’Hoe - Wat – Waarom’’.


Vraag jezelf maar eens het volgende af; Wil ik steeds de zelfde vragen blijven stellen en dezelfde bijbehorende antwoorden blijven krijgen? Of neem ik de uitnodiging van de antwoorden aan en ga ik op onderzoek uit en doorbreek hierdoor de weerstand en het onbegrip vanuit verleden. Ben ik hierdoor of juist daardoor in staat de volgende keer andere vragen met verrassend andere antwoorden dan voordien het geval is geweest te stelen. Een duidelijke vraag lijkt mij zo, met een duidelijk antwoord. Het is de realiteit die je bevrijd, het is de leugen die je geketend en gevangen blijft houden.


Het leven is zelfkennis. Nadenken over vraag en antwoord, oorzaak en gevolg. Wijsheid, kennis en wetenschap hebben hun oorsprong bij een vraag en antwoord. De vragen die er zijn en gaande weg het leven ontstaan vragen om aandacht en onderzoek, dat is zeker. Zonder vragen zal er geen verandering van inzicht of vooruitgang mogelijk zijn. Slechts een totale leegte zal er overblijven. Het spel van vraag en antwoord is een dynamisch systeem, zet aan tot actie en vormen een onlosmakelijk geheel, stimuleert om gedane zaken te begrijpen en te verwerken. Heeft of geeft een vraag niet het antwoord welke jezelf al op voorhand had bedacht? Geef dan niet het antwoord de schuld maar onderzoek of er oude patronen meespelen. Of je wel een juiste vraag hebt gesteld en openstaat voor de eerlijkheid van het antwoord of de brenger van het antwoord. Het stellen van een vraag alleen al is een kunst op zich. Het omgaan met het antwoord vergt oefening en geduld met grove en fijne lijnen.


Wees bereid om actief deel te nemen, je eigen vragen te creëren, verantwoordelijkheid te nemen voor de antwoorden. Leer er naar te kijken met andere ogen, en jezelf steeds weer te verbazen over de vele schoonheden die een vraag in zich meedraagt.


Als je geen vragen hebt dien je alleen je omgeving en niet jezelf. Hoe zou het leven er uitzien zonder vragen? Hoe ga jij het leven en de toekomst dan vorm geven? Welke visie kun je dan ontwikkelen? Hoe kun je dan wijszer worden? Durf eerlijke en oprechte vragen te stellen aan je partner, ouders, broer, zus, collega of wie dan ook. Maar stel vooral vragen aan jezelf, eerlijk en oprecht. Je zult verbaasd zijn over de antwoorden en inzichten die je zult ontvangt.


En nu vraag twee. Weet je nog aan het begin van deze blog heb ik mijzelf de vraag gesteld “Waarom schrijf ik een blog”? Het antwoord op deze vraag is heel makkelijk. Ik schrijf mijn blogs om mijn vraag, antwoord en kennis te delen en over te dragen. Om al doende vraag en antwoord bij elkaar te brengen. Ik hoop oprecht hierdoor de geïnteresseerde lezers antwoorden op vragen te geven of misschien zelfs wel over een drempel heen te helpen. Om anders over zaken na te durven/gaan denken om zodoende hun horizon te kunnen verbreden en veranderingen in te zetten. Deze te omarmen, het verschil te durven maken tussen heden, verleden en toekomst.  Deze kennisoverdracht maakt dat wij ruimte creëren voor vernieuwing en verandering bij jezelf en voor een ander.


Vragen zijn als ‘’Dust in the wind’’ net als de antwoorden, soms ongrijpbaar toch altijd aanwezig.


Succes met het stellen van jou vragen en het vinden van bijbehorende antwoorden.


John de Ruijter

door John de Ruijter 10 augustus 2024
Het Belang van een Mobiele Telefoonbeleid op Scholen Deze tekst is oorspronkelijk door mij geschreven in 2014 voor de ouderraad van het Han Fortmann – Trinitas College. Destijds werd de informatie wel ter kennisgeving aangenomen, maar helaas niet verder uitgewerkt of op waarde geschat. Mobiele telefoons zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit het dagelijks leven, maar hun aanwezigheid binnen schoolmuren zorgt vaak voor hoofdbrekens. Veel scholen worstelen met het implementeren van een effectief beleid rondom het gebruik van mobiele telefoons tijdens schooluren. Het ontbreken van een duidelijk beleid kan niet alleen de kwaliteit van het onderwijs schaden, maar ook de veiligheid van leerlingen en personeel in gevaar brengen. Waarom Mobiele Telefoons Verbieden tijdens de lesuren? Afleiding en Hoogsensitiviteit Veel leerlingen zijn gevoelig voor prikkels uit hun omgeving. Deze hoogsensitieve kinderen raken snel afgeleid door de aanwezigheid van mobiele telefoons, wat hun concentratie en opnamevermogen negatief beïnvloedt. Zonder dat ze het zelf doorhebben, kunnen ze prikkelbaar, afwezig of humeurig worden door verstoring van subtiele processen zoals 'zenden en ontvangen', die verstoord kunnen worden door de straling van mobiele apparaten. Gezondheidsrisico’s voor Jongeren Kinderen tot 16 jaar wordt afgeraden om mobiele telefoons te gebruiken, om de volgende redenen: De schedel van kinderen is dunner dan die van volwassenen, waardoor straling gemakkelijker en dieper in de hersenen kan doordringen. Het schedeldak is nog niet volledig volgroeid, wat de kans vergroot dat straling de celstructuren in de hersenen kan aantasten. Het hersenweefsel is nog in volle ontwikkeling, waardoor de hersenen extra kwetsbaar zijn. Privacy en Cyberpesten Het gebruik van mobiele telefoons tijdens lesuren kan leiden tot ernstige privacy problemen. Leerlingen kunnen zonder toestemming beeld- en geluidsopnames maken, die vervolgens snel kunnen worden verspreid via sociale media. Dit kan leiden tot situaties van cyberpesten, waarbij zowel medeleerlingen als docenten in benarde posities terecht kunnen komen. Fraude tijdens Proefwerken Het gebruik van mobiele telefoons tijdens toetsen en examens kan fraude in de hand werken, wat de eerlijkheid en integriteit van de toetsing in gevaar brengt. Afleiding Net zoals het gebruik van mobiele telefoons tijdens het rijden wettelijk verboden is vanwege de afleiding, pleiten sommigen ervoor om telefoongebruik in het verkeer volledig te verbieden. De reden hiervoor is duidelijk: mobiele telefoons leiden te veel af van wat werkelijk belangrijk is, zowel op de weg als in de klas. Gelijke Toegang en Multitasking Als scholen besluiten om mobiele telefoons te integreren in de lessen, ontstaat het probleem van ongelijke toegang. Niet elke leerling heeft hetzelfde type toestel, data-abonnement of prepaid-tegoed. Bovendien blijkt uit onderzoek dat multitasking, zoals het tegelijkertijd gebruiken van een mobiele telefoon en aandachtig deelnemen aan de les, niet effectief is. Het verdeelt de aandacht en vermindert het waarnemingsvermogen aanzienlijk. Tunnelvisie en Manipulatie door Data Daarnaast is het belangrijk om aandacht te schenken aan het fenomeen van tunnelvisie dat zich kan ontwikkelen door overmatig gebruik van mobiele telefoons. De belevingswereld kan door het constant gebruik van mobiele telefoons beperkt worden, wat leidt tot een tunnelvisie waarin leerlingen minder openstaan voor hun omgeving. Dit kan resulteren in een verminderde benaderbaarheid en een sterke focus op slechts één aspect van de werkelijkheid, wat doet denken aan ‘’autisme’’. Bovendien moet er aandacht zijn voor het (mis)gebruik van verzamelde data om sturing te geven aan de manier waarop leerlingen denken. Dit ondermijnt niet alleen de autonomie van de leerlingen, maar kan ook leiden tot onbewuste beïnvloeding van hun denkpatronen en overtuigingen. De School als Plek van Concentratie en Leren Leerlingen en personeel die hun mobiele telefoon voornamelijk gebruiken voor niet-onderwijs gerelateerde activiteiten tijdens de lessen, zien school waarschijnlijk als een vervelende onderbreking van hun dagelijkse leven. Dit kan wijzen op een motivatieprobleem dat zowel door de leerlingen als door de schoolleiding serieus genomen moet worden. Het creëren van bewustzijn rondom het gebruik van mobiele telefoons in de schoolomgeving is net zo belangrijk als de bewustwording rondom roken en alcoholgebruik. Hoeveel onwetendheid heeft er niet plaatsgevonden voordat we tot echte bewustwording kwamen op die gebieden?
door John de Ruijter 5 april 2024
Vraag jezelf niet af wat de wereld nodig heeft. Vraag jezelf af waardoor jij tot leven komt, en doe dat vervolgens. Want wat de wereld nodig heeft zijn mensen die tot leven zijn gekomen. Geniet van je dag en maak er iets onvergetelijks van. - Geef aan anderen wat jezelf wilt ontvangen – Nee, je bent geen slapjanus als je niet alles onder controle hebt. Vertel me alles, en daarna nog meer. Praat over angsten, zorgen, en minder vrolijke gedachten... Je krijgt er hoop voor terug. Soms is het een lastige opgave om met iemand te praten, maar het is zeker niet onmogelijk. Praat vandaag nog over je zorgen van morgen. Het is van essentieel belang als we een andere en nieuwe weg willen inslaan. Als je worstelt en vastloopt, draag je door te vertellen, alles te delen, nog meer te vertellen en nog meer te delen bij aan begrip en mogelijk een oplossing. Het kost inzet, tijd en energie om dingen te veranderen. Maar gewoon luisteren, vol aandacht en zonder oordeel is lastiger dan je denkt. Het is een opluchting als iemand tegen je zegt: "Vertel me alles", zonder dat deze zelf autobiografisch begint te vertellen. Je kunt vast personen in jouw eigen omgeving bedenken die bij elk onderwerp dat je begint na vijf minuten (als je gelukt hebt) al het gesprek overnemen met verhalen over henzelf. Het lijkt soms alsof hun eigen ego in het geding komt als ze niet kunnen bijdragen aan het gesprek vanuit hun eigen perspectief. Het is een kunst om echt te luisteren, en het kan een opgave zijn om echt te praten. Door de continue druk om altijd "aan" te staan lijkt dit steeds zeldzamer te worden. Alles wordt gedeeld via nietszeggende sociale mediaberichten. Maar echt iets vertellen lijkt steeds minder te gebeuren, ondanks wat we misschien denken door deze kanalen. Het enige wat we zien, is een opgepoetste buitenkant vol glamour & glitter, zonder echte inhoud. Zo ontstaat er een cultuur van totale oppervlakkigheid en leegte. Als mensheid, met een populatie van miljarden, moeten we NU echt aan de slag om dit te veranderen. We moeten de jongere generatie bewust maken van de ketens die sociale media om hen heen smeden, zodat ze niet totaal overgeleverd worden aan de willekeur van meningen die door anderen worden gefilterd en verspreid. Het is belangrijk om zelfredzaam te blijven, om te praten, te vertellen en vooral te luisteren. Niet papegaaien, maar blijven nadenken, en blijven onderzoeken naar waarheid, oorzaak en gevolg. Platformen zoals TikTok, Instagram, Facebook, ChatGPT, apps, mailtjes en zelfs LinkedIn dragen allemaal bij aan de oppervlakkigheid van de mensheid. Miljarden worden verdiend via deze platforms, terwijl miljarden gegevens worden verzameld, opgeslagen en verhandeld. Hoewel de basis niet slecht is, is het langzaamaan doorgeslagen naar negativiteit door de ‘’leeghoofdige’’ volgzaamheid aan wat ons voorgespiegeld wordt. Alles moet direct bereikbaar zijn met minimale inspanning, grote winsten zijn er te behalen, maar als het misgaat wordt er al snel naar anderen gewezen.  In onze hedendaagse maatschappij krijgen we steeds meer prikkels te verwerken, wat kan leiden tot overbelasting “dystrofie” van de hersenen en vertraging van processen in het zenuwstelsel. Deze overbelasting, mede veroorzaakt door alcoholgebruik en het gebruik van verdovende middelen, kan leiden tot emotionele stoornissen, onverklaarbare aandoeningen of zelfs chronische klachten. Helaas is er in de reguliere gezondheidszorg weinig aandacht voor het belang van holistische zorg (*1) en de energetische gezondheid (*2) van de mens. Vanuit een holistische benadering bekijken we gezondheid vanuit een breder perspectief, behandelen we zowel lichaam als geest, het heden en het verleden. Het kan in een vroeg stadium veel betekenen om overbelasting te voorkomen. Het geeft veel om over na te denken en te overpeinzen. Denk in het belang van het grotere geheel om iets blijvends te creëren en de kern van het collectief te blijven behartigen. Het wordt tijd dat we onze ogen openen voor het belang van een optimale lichamelijke en emotionele gezondheid, het middel om iets blijvends te bereiken voor nu en in de toekomst. Dan is succes blijvend verzekerd. *1 Een holistische benadering betekent simpelweg dat we het leven en situaties op een breder niveau bekijken. Het draait om het behouden van een gezonde balans in energie voor een goed gevoel van welzijn. Hierbij kijken we naar alle aspecten van het menselijk welzijn: lichamelijk, mentaal, emotioneel en spiritueel. We geloven dat al deze aspecten met elkaar verbonden zijn en elkaar beïnvloeden. Dus in plaats van alleen naar symptomen of problemen te kijken, proberen we ook de diepere oorzaken en patronen te begrijpen. Het doel is niet alleen om oppervlakkige problemen aan te pakken, maar ook om de persoon te helpen groeien en inzicht te geven in hun situatie. Je kunt een mens als een holistisch geheel zien, net zoals je een object vanuit verschillende hoeken en perspectieven kunt bekijken. Het interessante aan deze benadering is dat het ons verschillende beelden van dezelfde persoon kan tonen, afhankelijk van hoe we ernaar kijken. *2 Een energetische benadering houdt in dat we het menselijk lichaam beschouwen als meer dan alleen een fysiek organisme. We erkennen dat er ook energieën in ons lichaam zijn die invloed hebben op onze gezondheid en ons welzijn, zowel lichamelijk als mentaal. Wanneer deze energiestromen geblokkeerd raken, kan dit leiden tot allerlei klachten. Om deze blokkades op te lossen, is het belangrijk om het energie-evenwicht te herstellen en te zorgen voor een harmonieuze stroom van energie door ons lichaam. Door te focussen op het balanceren van deze energieën, streven we naar een optimale gezondheid en harmonie van lichaam, geest en ziel. Visiewijszer Anders kijken - Anders Denken - Richting bepalen
Meer posts