
Het Belang van een Mobiele Telefoonbeleid op Scholen Deze tekst is oorspronkelijk door mij geschreven in 2014 voor de ouderraad van het Han Fortmann – Trinitas College. Destijds werd de informatie wel ter kennisgeving aangenomen, maar helaas niet verder uitgewerkt of op waarde geschat. Mobiele telefoons zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit het dagelijks leven, maar hun aanwezigheid binnen schoolmuren zorgt vaak voor hoofdbrekens. Veel scholen worstelen met het implementeren van een effectief beleid rondom het gebruik van mobiele telefoons tijdens schooluren. Het ontbreken van een duidelijk beleid kan niet alleen de kwaliteit van het onderwijs schaden, maar ook de veiligheid van leerlingen en personeel in gevaar brengen. Waarom Mobiele Telefoons Verbieden tijdens de lesuren? Afleiding en Hoogsensitiviteit Veel leerlingen zijn gevoelig voor prikkels uit hun omgeving. Deze hoogsensitieve kinderen raken snel afgeleid door de aanwezigheid van mobiele telefoons, wat hun concentratie en opnamevermogen negatief beïnvloedt. Zonder dat ze het zelf doorhebben, kunnen ze prikkelbaar, afwezig of humeurig worden door verstoring van subtiele processen zoals 'zenden en ontvangen', die verstoord kunnen worden door de straling van mobiele apparaten. Gezondheidsrisico’s voor Jongeren Kinderen tot 16 jaar wordt afgeraden om mobiele telefoons te gebruiken, om de volgende redenen: De schedel van kinderen is dunner dan die van volwassenen, waardoor straling gemakkelijker en dieper in de hersenen kan doordringen. Het schedeldak is nog niet volledig volgroeid, wat de kans vergroot dat straling de celstructuren in de hersenen kan aantasten. Het hersenweefsel is nog in volle ontwikkeling, waardoor de hersenen extra kwetsbaar zijn. Privacy en Cyberpesten Het gebruik van mobiele telefoons tijdens lesuren kan leiden tot ernstige privacy problemen. Leerlingen kunnen zonder toestemming beeld- en geluidsopnames maken, die vervolgens snel kunnen worden verspreid via sociale media. Dit kan leiden tot situaties van cyberpesten, waarbij zowel medeleerlingen als docenten in benarde posities terecht kunnen komen. Fraude tijdens Proefwerken Het gebruik van mobiele telefoons tijdens toetsen en examens kan fraude in de hand werken, wat de eerlijkheid en integriteit van de toetsing in gevaar brengt. Afleiding Net zoals het gebruik van mobiele telefoons tijdens het rijden wettelijk verboden is vanwege de afleiding, pleiten sommigen ervoor om telefoongebruik in het verkeer volledig te verbieden. De reden hiervoor is duidelijk: mobiele telefoons leiden te veel af van wat werkelijk belangrijk is, zowel op de weg als in de klas. Gelijke Toegang en Multitasking Als scholen besluiten om mobiele telefoons te integreren in de lessen, ontstaat het probleem van ongelijke toegang. Niet elke leerling heeft hetzelfde type toestel, data-abonnement of prepaid-tegoed. Bovendien blijkt uit onderzoek dat multitasking, zoals het tegelijkertijd gebruiken van een mobiele telefoon en aandachtig deelnemen aan de les, niet effectief is. Het verdeelt de aandacht en vermindert het waarnemingsvermogen aanzienlijk. Tunnelvisie en Manipulatie door Data Daarnaast is het belangrijk om aandacht te schenken aan het fenomeen van tunnelvisie dat zich kan ontwikkelen door overmatig gebruik van mobiele telefoons. De belevingswereld kan door het constant gebruik van mobiele telefoons beperkt worden, wat leidt tot een tunnelvisie waarin leerlingen minder openstaan voor hun omgeving. Dit kan resulteren in een verminderde benaderbaarheid en een sterke focus op slechts één aspect van de werkelijkheid, wat doet denken aan ‘’autisme’’. Bovendien moet er aandacht zijn voor het (mis)gebruik van verzamelde data om sturing te geven aan de manier waarop leerlingen denken. Dit ondermijnt niet alleen de autonomie van de leerlingen, maar kan ook leiden tot onbewuste beïnvloeding van hun denkpatronen en overtuigingen. De School als Plek van Concentratie en Leren Leerlingen en personeel die hun mobiele telefoon voornamelijk gebruiken voor niet-onderwijs gerelateerde activiteiten tijdens de lessen, zien school waarschijnlijk als een vervelende onderbreking van hun dagelijkse leven. Dit kan wijzen op een motivatieprobleem dat zowel door de leerlingen als door de schoolleiding serieus genomen moet worden. Het creëren van bewustzijn rondom het gebruik van mobiele telefoons in de schoolomgeving is net zo belangrijk als de bewustwording rondom roken en alcoholgebruik. Hoeveel onwetendheid heeft er niet plaatsgevonden voordat we tot echte bewustwording kwamen op die gebieden?

Vraag jezelf niet af wat de wereld nodig heeft. Vraag jezelf af waardoor jij tot leven komt, en doe dat vervolgens. Want wat de wereld nodig heeft zijn mensen die tot leven zijn gekomen. Geniet van je dag en maak er iets onvergetelijks van. - Geef aan anderen wat jezelf wilt ontvangen – Nee, je bent geen slapjanus als je niet alles onder controle hebt. Vertel me alles, en daarna nog meer. Praat over angsten, zorgen, en minder vrolijke gedachten... Je krijgt er hoop voor terug. Soms is het een lastige opgave om met iemand te praten, maar het is zeker niet onmogelijk. Praat vandaag nog over je zorgen van morgen. Het is van essentieel belang als we een andere en nieuwe weg willen inslaan. Als je worstelt en vastloopt, draag je door te vertellen, alles te delen, nog meer te vertellen en nog meer te delen bij aan begrip en mogelijk een oplossing. Het kost inzet, tijd en energie om dingen te veranderen. Maar gewoon luisteren, vol aandacht en zonder oordeel is lastiger dan je denkt. Het is een opluchting als iemand tegen je zegt: "Vertel me alles", zonder dat deze zelf autobiografisch begint te vertellen. Je kunt vast personen in jouw eigen omgeving bedenken die bij elk onderwerp dat je begint na vijf minuten (als je gelukt hebt) al het gesprek overnemen met verhalen over henzelf. Het lijkt soms alsof hun eigen ego in het geding komt als ze niet kunnen bijdragen aan het gesprek vanuit hun eigen perspectief. Het is een kunst om echt te luisteren, en het kan een opgave zijn om echt te praten. Door de continue druk om altijd "aan" te staan lijkt dit steeds zeldzamer te worden. Alles wordt gedeeld via nietszeggende sociale mediaberichten. Maar echt iets vertellen lijkt steeds minder te gebeuren, ondanks wat we misschien denken door deze kanalen. Het enige wat we zien, is een opgepoetste buitenkant vol glamour & glitter, zonder echte inhoud. Zo ontstaat er een cultuur van totale oppervlakkigheid en leegte. Als mensheid, met een populatie van miljarden, moeten we NU echt aan de slag om dit te veranderen. We moeten de jongere generatie bewust maken van de ketens die sociale media om hen heen smeden, zodat ze niet totaal overgeleverd worden aan de willekeur van meningen die door anderen worden gefilterd en verspreid. Het is belangrijk om zelfredzaam te blijven, om te praten, te vertellen en vooral te luisteren. Niet papegaaien, maar blijven nadenken, en blijven onderzoeken naar waarheid, oorzaak en gevolg. Platformen zoals TikTok, Instagram, Facebook, ChatGPT, apps, mailtjes en zelfs LinkedIn dragen allemaal bij aan de oppervlakkigheid van de mensheid. Miljarden worden verdiend via deze platforms, terwijl miljarden gegevens worden verzameld, opgeslagen en verhandeld. Hoewel de basis niet slecht is, is het langzaamaan doorgeslagen naar negativiteit door de ‘’leeghoofdige’’ volgzaamheid aan wat ons voorgespiegeld wordt. Alles moet direct bereikbaar zijn met minimale inspanning, grote winsten zijn er te behalen, maar als het misgaat wordt er al snel naar anderen gewezen. In onze hedendaagse maatschappij krijgen we steeds meer prikkels te verwerken, wat kan leiden tot overbelasting “dystrofie” van de hersenen en vertraging van processen in het zenuwstelsel. Deze overbelasting, mede veroorzaakt door alcoholgebruik en het gebruik van verdovende middelen, kan leiden tot emotionele stoornissen, onverklaarbare aandoeningen of zelfs chronische klachten. Helaas is er in de reguliere gezondheidszorg weinig aandacht voor het belang van holistische zorg (*1) en de energetische gezondheid (*2) van de mens. Vanuit een holistische benadering bekijken we gezondheid vanuit een breder perspectief, behandelen we zowel lichaam als geest, het heden en het verleden. Het kan in een vroeg stadium veel betekenen om overbelasting te voorkomen. Het geeft veel om over na te denken en te overpeinzen. Denk in het belang van het grotere geheel om iets blijvends te creëren en de kern van het collectief te blijven behartigen. Het wordt tijd dat we onze ogen openen voor het belang van een optimale lichamelijke en emotionele gezondheid, het middel om iets blijvends te bereiken voor nu en in de toekomst. Dan is succes blijvend verzekerd. *1 Een holistische benadering betekent simpelweg dat we het leven en situaties op een breder niveau bekijken. Het draait om het behouden van een gezonde balans in energie voor een goed gevoel van welzijn. Hierbij kijken we naar alle aspecten van het menselijk welzijn: lichamelijk, mentaal, emotioneel en spiritueel. We geloven dat al deze aspecten met elkaar verbonden zijn en elkaar beïnvloeden. Dus in plaats van alleen naar symptomen of problemen te kijken, proberen we ook de diepere oorzaken en patronen te begrijpen. Het doel is niet alleen om oppervlakkige problemen aan te pakken, maar ook om de persoon te helpen groeien en inzicht te geven in hun situatie. Je kunt een mens als een holistisch geheel zien, net zoals je een object vanuit verschillende hoeken en perspectieven kunt bekijken. Het interessante aan deze benadering is dat het ons verschillende beelden van dezelfde persoon kan tonen, afhankelijk van hoe we ernaar kijken. *2 Een energetische benadering houdt in dat we het menselijk lichaam beschouwen als meer dan alleen een fysiek organisme. We erkennen dat er ook energieën in ons lichaam zijn die invloed hebben op onze gezondheid en ons welzijn, zowel lichamelijk als mentaal. Wanneer deze energiestromen geblokkeerd raken, kan dit leiden tot allerlei klachten. Om deze blokkades op te lossen, is het belangrijk om het energie-evenwicht te herstellen en te zorgen voor een harmonieuze stroom van energie door ons lichaam. Door te focussen op het balanceren van deze energieën, streven we naar een optimale gezondheid en harmonie van lichaam, geest en ziel. Visiewijszer Anders kijken - Anders Denken - Richting bepalen

Alles draait om Mindset en echte Commitment. Commitment aan jezelf en het doel welk je voor ogen hebt. Dit stopt niet bij een zelfhulpboek of cursus alleen. “This is only the beginning of the road to success”. Een boek dat je leest of een cursus welk je volgt is een eerste of een vervolgstap in de richting die je wil, en zelfs soms moet gaan! Het is de inspanning welke noodzakelijk is vooraf gaande aan het doel dat je wil bereiken. Hierbij is opgeven geen optie. “De weg naar succes is geplaveid met een lach en een traan. Afscheid nemen, veranderingen, en ontmoetingen. Dat is een harde waarheid, maar wel een die onder ogen moet worden gezien als je je bedenkt hoe je het in het leven gaat doen. Het is vrij eenvoudig: om vooruit te komen moeten we iets vinden welk we met heel ons hart en ziel kunnen doen, maar die ons ook in staat stelt om aan het eind van de dag iets geleerd te hebben”. Terugblik op achterliggende periode Zoals het voor zoveel zaken geldt, geldt het ook voor het beginnen aan iets nieuws vol goede moed en vol goede voornemens. De meest gebruikte uitspraken voor deze momenten: “Nu ga ik het toch echt anders doen”, “Niets of niemand laat ik mijzelf hiervan meer weerhouden”, ”Nu gaat het mij wel lukken”. Ik hoop dat je in de achterliggende periode elke veranderingen hebt kunnen doorvoeren die jij jezelf al zolang had voorgenomen, en niets je in de weg heeft gestaan om het beoogde doel te bereiken. Gefeliciteerd! Je bent een van de weinige die het daadwerkelijk is gelukt. Jij hoeft niet verder te lezen, je weet alles al. Maar voor hen die nog iets meer willen bereiken lees vooral verder.. Hoe vaak dacht jij de afgelopen periode toch nog “Ik wil iets totaal anders”? Dan is dit is nu het uitgelezen moment om even je pas in te houden en stil te staan bij wat deze achterliggende periode jou gebracht heeft. Waar ben je vol goede moed aan begonnen? Had jij je voorgenomen om alles wat je wilde nu toch echt eens tot een goed einde te brengen. Was dit het uitgelezen moment dat echt alles anders zou gaan worden? Welke redenen heb je deze keer kunnen bedenken om het ook nu weer niet tot een positief einde te brengen? De ballast die je elke dag met je meedroeg zou nu toch echt tot een verleden gaan behoren. Je ging vanaf nu toch echt meer bewegen en gezonder eten. Je zou vanaf nu jezelf laten zien en jezelf laten horen. Je ging echt een bijdrage leveren aan het geheel. Misschien wilde je een andere baan, een ander huis, andere partner, emigreren, of zelfs een compleet nieuw leven. Toch veranderde er misschien tot nu toe helemaal niets. De situatie is niet echt veranderd als het ook nu enkel en alleen bij denken is gebleven. Zonder daadwerkelijk stappen te ondernemen zal er echt niet iets gaan veranderen, en zal het gevoel van onbehagen voor nu en altijd blijven hangen. Maar wat hield jou nu daadwerkelijk tegen om te durven veranderen? Welke blokkades, situaties of misschien personen stonden er in de weg die jou hebben kunnen tegenhouden? Waren deze daadwerkelijk echt zo groot en machtig dat deze jou tegen hebben kunnen houden om tot actie over te gaan? Waren deze blokkades gebaseerd op onwetendheid, angsten, onzekerheden, twijfels, of het verleden? Je besteedde hierdoor misschien wel veel tijd en geld aan het onderhoud van jouw buitenkant. Dan veranderd er toch nog iets. Werd je haar te lang, wilde je een andere haarstijl, dan ging je naar de kapper. Veranderde het seizoen, dan kocht je andere kleding en nieuwe schoenen. Je zag er aan de buitenkant en voor een buitenstaander anders uit. Kreeg zelf complimentjes “Wat zie je er goed uit, zo anders”. Misschien maakte je wel die ene verre reis naar dat verre oord waar je zo naar verlangde. Veranderde deze quick fix nu daadwerkelijk het gevoel van onbehagen, of verlichte dit het onbehagelijke, pijnlijke gevoel voor het moment op deze manier? Eerlijk, hoeveel tijd en aandacht besteedde jij nu daadwerkelijk aan het onderhouden van jouw binnenkant, jouw werkelijke zelf, ook al voelde het niet goed? Onderschat de waarde van jouw binnenkant niet! Hier bevindt zich immers de basis en heelheid van wie jij daadwerkelijk bent. Elke herinnering, elke gedachte, elke beleving. Met hierin diep geworteld: eigenwaarde, emotie, gevoel, passie, bevlogenheid, en betrokkenheid. Het is de spiegel van jouw ziel. Hierom is waarom je leeft, de drive om elke ochtend weer op te staan. Soms moet je even bewust afstand nemen van een situatie en proberen deze te observeren vanaf de zijlijn om een duidelijk plan van aanpak te kunnen zien. Wat is de kern, welke mogelijkheden zijn er voor positieve veranderingen, levensvreugde, en geluk. Doormiddel van Moods, Moments & Memories kun je op een ontdekkingsreis gaan om te ontdekken wat er met je gebeurd. Welke emoties en gevoelens komen hierbij kijken om nader te kunnen komen aan wie jij werkelijk bent. Welke kwaliteiten liggen er in jouw verborgen. Wat zijn jouw Wensen en Verlangens, welke emoties en gevoelens komen hierbij los? Hoe kan je die van meerwaarde laten zijn voor jezelf, relaties, werk en privé. Durf de uitdaging eens aan te gaan om te worden geïnspireerd, gemotiveerd en gestimuleerd om je ware passie, innerlijke kracht en doel te bereiken, en juist hierdoor te kunnen genieten van veranderingen en hierdoor nieuwe kansen te creëren. Je zult versteld doen staan van het grote potentiële bereik dat in jezelf verborgen zit! Je zult om te beginnen kleine stapjes gaan maken. Maar deze stapjes zullen je wel de goede richting wijzen. Deze richtingwijszers zullen de basis gaan vormen voor positieve veranderingen in jouw leven. Het zelfvertrouwen zal stapsgewijs gaan groeien, en het grote verschil gaan maken tussen Heden – Verleden – Toekomst. Door het verbeteren van: luisteren, voelen, begrip en begrijpen, zal de communicatie naar jezelf toe gaan verbeteren. Het zelfvertrouwen zal hierdoor gaan én blijven groeien. Daardoor vergroot het jouw zelfredzaamheid en zul je beter instaat kunnen zijn om dichterbij jezelf te kunnen en durven komen. En jezelf te herkennen en te erkennen! Je krijgt een tool-KIT aangereikt die jezelf gaat vullen met.. - K -ennis: Leren - praktijk – ervaring – interesse – verrassingen. - I -nzicht: Verband – verschil – argument – veranderingen. - T -oepassen: Inzetten – uitvoeren – gebruiken – vernieuwing – verandering. ..hiermee te kunnen werken. Je eigenwaarde, identiteit, innerlijke kracht, passie, kennis en schoonheid ga je mede hierdoor leren gebruiken en laten zien! Gebruik de drie begin letters van Moods, Moments & Memories en plaats deze achter elkaar. Kijk nu eens wat er voor verrassende en vernieuwende veranderingen ontstaan.. MMM.. staat voor nadenken over.. MMM.. staat (met een andere klemtoon en verandering van inzicht) voor genieten van.. Drie dezelfde letters, met delfde volgorde, maar met een totaal andere inhoud en betekenis. Door alleen maar gebruik te maken van iets wat zo vanzelfsprekend leek, lijkt het soms wel even of dat je aandacht er niet helemaal bij was en je niet echt inhoudelijk kennis had genomen van de ware betekenis van het Hoe, Wat & Waarom. Maak gebruik van deze kennis en sta even stil bij de verschillende situaties, emoties of gevoelens en vraag even aan jezelf: Hoe, Wat & Waarom het is zoals het is, of hoe het was waarom het zo was. Durf eerlijk en oprecht te zijn, en ook eerlijk naar jouw eigen aandeel in het geheel te kijken. Success is a never ending story. Je zult de mindset en commitment aan het beoogde doel vast moeten blijven houden! Succes John

Het is onmogelijk voor ieder van de blinden om zoiets groots als een olifant in één keer waar te nemen en zich een beeld te vormen van “de olifant als geheel”, zo is het voor ons ook vrijwel ondoenlijk om de dynamiek van het leven in een keer te overzien en inzicht te krijgen in het geheel. Alle verschillende stukjes in het leven vormen in feiten “een geheel”.

Vragen stellen ons instaat om de wereld waarin wij leven groter en interessanter te maken, hebben geen begrenzing, en zijn hierdoor niet gebonden aan tijd of locatie. De antwoorden die je verwerft stellen ons instaat om een volgende vraag te stellen, en hierdoor een visie te ontwikkelen, wijszer te worden, te groeien als mens, en moeilijkheden te overwinnen.